Серед власників дизельних авто ходить багато легенд і повір'їв з приводу додавання двотактного моторного масла в солярку. Мовляв паливна починає працювати тихіше і мотор в цілому стає м'якше. Ефект цей походить від того, що сучасне ДТ має обмежені змащувальні властивості через низьку сіру. А двотактне масло надає додаткове змащення, компенсуючи цей недолік. У цій статті ви дізнаєтеся так це, чи зовсім не так.

Дійсно, сучасне дизельне паливо має вкрай низький вміст сірки. Сірка шкідлива для дизельного мотора, тому що утворює сірчану кислоту. Яка вкрай негативно позначається на здоров'ї паливної апаратури і мотора в цілому. Плюс фактор екології, звичайно. Логічно, що норми вимагають мінімальне значення цього елемента в товарному паливі. Наприклад, в дизелі стандарту Євро IV допускається вміст сірки 0.005%, а Євро V взагалі 0.001%. Щоб досягти таких показників, дизель дуже глибоко очищають. І при такому очищенні з палива видаляється не тільки шкідлива сірка, але й особливі полярні молекули, які грають роль такої необхідної змазки. Звідси перший міф. Що роль мастила грає сірка, яку видаляють при очищенні. Ні. Роль змащення грають залишкові полярні сполуки, які в процесі очищення неминуче видаляються разом із сіркою, а не сама сірка.

Для визначення змащувальних здібностей готового дизельного палива розроблена типова методика. Стандарт називається ASTM D6079-11. Експеримент в загальному полягає в наступному. Сталеву кульку переміщують 75 хвилин по залізній пластині в присутності палива. Потім кульку виймають з установки і дивляться на радіус плями зносу. Якщо радіус зносу великий, то паливо погано змащує. Якщо ж на кульці залишився маленький слід, то солярка добре впоралася із завданням. Верхня межа діаметра зносу це 460 мікрон. Якщо на кульці залишається слід діаметром більше, ніж 460 мікрон, то паливо тест не пройшло. До речі, фірма BOSCH вважає, що пляма зносу має бути не більше 400 мікрон. При цьому темп зносу паливної апаратури буде задовільним.

На НПЗ додають заводський пакет присадок, який виводить параметри змазки солярки на належний рівень. Але ці присадки коштують грошей, і виробники палива додають їх рівно стільки що б чітко пройти в стандарт. Тест ДТ з різних заправок на пляму зносу:

UPG 430 мкм
OKKO 420 мкм
БРСМ 420 мкм
AMIC 400 мкм
ANP 390 мкм
WOG 390 мкм

Всі показники в нормі і, беручи до уваги похибку вимірювань, практично однакові. НПЗ не поспішають робити ідеальне паливо. Вони мінімально слідують стандарту. От і все. Формально всі показники в рамках. І вважається, що цього достатньо.

Тепер графік середніх показників зносу в різних країнах:

График пятна износа для дизельного топлива разных стран

Яскрава картинка. Каже сама за себе. Ось і відповідь чому паливна апаратура на нашій солярці довго не ходить. Вона банально зношується від невисокої мастильної здатності  нашого ДТ. І що б уникнути підвищеного зносу паливної апаратури, комусь прийшла в голову ідея (в принципі непогана) додавати двотактне масло в дизель. Підвищуючи тим самим її «жирність». Ідея то хороша. Дотепна. Але, як виявилося, вкрай неефективна і місцями навіть шкідлива.

У 2015 році на всесвітній конференції по трибології було представлено дослідження з приводу впливу двотактного масла на змазуючу здатність ДТ. Були взяті кілька зразків:

  • чисте паливо без заводських змащувальних присадок (ДТ чисте);
  • чисте паливо без заводських змащувальних присадок з двотактним масло (ДТ чисте + 2Т);
  • товарне паливо із заводськими присадками (ДТ);
  • товарне паливо із заводськими присадками з додаванням двотактного масла (ДТ + 2Т);

І були виміряні плями зносу за методом ASTM D6079-11. Який добре відображає здатність мастила при прикордонному терті. Чим значення нижче, тим краще. Результати на графіку:

График пятна износа для дизельного топлива после применения различных добавок

Виявляється, що змазуюча здатність дизельного палива при додаванні двотактного масла на прикордонному терті стає ще нижче!

Використовуючи інший тест ASTM D6078-04, який добре відображає показники гідродинамічного тертя, було отримано незначне збільшення здатності, що змазує. Поліпшення склало одиниці відсотка, що укладається в погрішність вимірів. Ніякого істотного приросту теж не сталося.

Висновок: двотактне масло, при додаванні в дизельне паливо, не робить відчутно позитивного впливу на змащувальні здатності дизельного палива. А в ряді випадків, при прикордонному терті, навіть знижує їх.

Як двотактне масло впливає на цетанове число дизеля? Дивимося графік:

График как двухтактное масло влияет на цетановое число дизеля

Двотактне масло не збільшує цетанове число. Навіть трохи знижує його.

Слід пам'ятати, що двотактне масло це не тільки масло, а й цілий пакет присадок в ньому. І далеко не всі присадки, є корисними для паливної апаратури. Однією з найбільш шкідливих є цинк. Його додають в масло, як протівозадірну присадку. Що відбувається з форсункою, коли вона працює на паливі що містить цинк? На графіку показано як падає потужність стендового дизеля з плином часу, який працює на паливі що містить цинк:

График падения мощности дизеля при добавлении двухтактного масла

Цинк додавали в чистому вигляді - блакитний і синій графік. І в вигляді солі цинку неодеканоата - червоний графік. Зелений графік відображає деградацію потужності при застосуванні чистого ДТ, без цинку. Як бачимо, потужність не зменшується. А цинкові присадки забивають розпилювачі форсунок і призводять до відчутної втрати потужності.

Ось так. А м'якість роботи дизельного двигуна, після додавання двотактного масла, просто пов'язана зі збільшенням в'язкості палива.

Крім того, в даній статті ще не були розглянуті фактори впливу двотактного масла на сажові фільтри, клапани EGR, і т. д. Ми думаємо, що там все теж не так райдужно.

Тому ми наполегливо рекомендуємо не займатися шкідливою самодіяльністю, а використовувати спеціальні присадки, що підвищують змащувальні здатності солярки. наприклад:

Смазывающая присадка Xenum Diesel Multi Conditioner для дизельного топлива


Джерела: 

1) 11th International Tribology Conference SAIT TRIBOLOGY 2015 10-12 March 2015, Pretoria, South Africa Paper ID: SAIT2015-011 2-STROKE OIL IN DIESEL – A TECHNICAL STUDY Adrian Velaers Sasol Energy Technology

2) NAFTA-GAZ, ROK LXXIV, Nr 2 / 2018 Zbigniew Stępień Oil and Gas Institute – National Research Institute Zinc as a catalyst supports processes of Diesel injector deposit formation. DOI: 10.18668/NG.2018.02.07